Parní stroje
Zahradní železnice
Železnice 5"
Železnice 7"
Parní modely
Dílna a nářadí
Foto, video
    parní modely
    zahradní železnice 1:32
    ostatní modely
    velké parní stroje
    parní den Hradec 2003
    Lužná 2005
    Modelbau 2005
    parní den Hradec 2006
    150 let Brno-Zastávka
    Sinsheim 2007
    Anglie & Man 2008
    Sinsheim 2009
    Rhätischen Bahn 2009
    Olympia park 2010
    Karlsruhe 2011
    video
Linky
Kontakt

Steam engines
Garden railroad
5" railroad
7" railroad
Steam models
Shop and tools
Photo, video
    steam models
    garden railroad 1:32
    other models
    big steam engines
    steam day Hradec 2003
    Luzna 2005
    Modelbau 2005
    steam day Hradec 2006
    150 an. Brno-Zastavka
    Sinsheim 2007
    England & Man 2008
    Sinsheim 2009
    Rhätischen Bahn 2009
    Olympia park 2010
    Karlsruhe 2011
    videos
Links
Contact



napsáno v Arachnopilii
writen in Arachnopilia



optimalizováno pro Mozilla
optimized for Mozilla


Od května 2005 jste
You are visitor no

návštěvníkem.
since May 2005

Anglií na ostrov Man
23.8. až 7.9.2008


Through England to Isle of Man
23th August to 7th September 2008


Nějak jsem se nachomýtl k výletu, nazvaném Anglií na ostrov Man. Cestu organizovali nadšenci kolem pana Mirčeva ze Sokolova a fakt stála za to. Bylo to doslova putování parních magorů po zachráněných železnicích (viz mapka). Úžasný zážitek.

A few enthusiast around Mr. Mirčev from Sokolov (Czech Republic) organized a trip named "Through England to Isle of Man". It was wandering of crazzy steamer enthusiast around saved narrow gauge and small gauge railroads (see the map). Amazing!

     

Jezdili jsme 14 dní v solidním autobuse a protože měl každý jedinec k dispozici celou dvousedačku, neměl jsem poprvé při podobném výletě problém s nohama. Cestou tam jsme se přes kanál plavili trajektem, v noci. Teda lodička to byla veliká, převeliká.

We traveled for 14 days in luxyry bus. The number of members was 22 so everybody has two seats for use, very nice. The Channel we cross by the ferry. It was a bit big ship.


Romney Hythe & Dymurch Railway

Sittingbourne & Kemsley Light Railway

     

První noc jsme strávili v YHA hostelu v Saffron Walden. Dům byl postaven roku 1402 a hodně dřevěných částí je původní. Ty "novější" jsou z 16. a 17. století . Nádherný dům. Angličani všeobecně tíhnou ke starým věcem, ochraňují je a opravují.

We stay in Saffron Walden YHA hostel for first night. This house was built in 1402 and many wooden parts is original. The "never" parts was from 16. and 17. century . Pretty house. The England men generaly love old things, protect them and repair them.


Midland Railway

National Railroad Museun in York

     
     

Samotné město York se pyšní tisíciletou tradicí arcibiskupství a opravdu stojí za návštěvu. Historické centrum je značně zachovalé a samotná katedrála je mostrózní i když má falešnou klenbu (je ze dřeva).

A thoudand year old archbishopric is in the York city (it is original York, not New York ). The historic center is well-preserved and Cathedral is monstrous (but it has false vautl, it is wooden!).


     
     

Cestou k další železnici jsme zahlédli olověný důl. Protože důl se bez kolejí neobejde, nemohli jsme ho vynechat a koukli se i do podzemí. Teda řeknu na rovinu, makat bych tam nechtěl.

By travel to next reilroad we catch sight of the lead mine. And because every mine has a rails we visited it. We visited underground too and it must be terrible work. God bless the technic of 21. century.


South Tynedale Railway

     

Malebná krajina severní Anglie se liší od úrodného jihu všudypřítomným kamenným oplocením, ovcemi a úzkými silnicemi.

The South of England is plentiful. The North of England is full of the stone walls around field, full od sheeps and narrow roads.


Ravenglas & Eskdale Railway

Lakeside & Haverthwaite Railway

     
     

Dojeli jsme k moři a tak šup na trajekt a hurá na ostrov Man.

We arrived to the port and hurry to the ferry to the Isle of Man.


     

Ostrov Man nás přivítal deštěm a zimou a tak už to mělo zůstat.

Isle of Man inveted us with the rain. All our visit stayed rainy.


     

Ubytovali jsme se v hotýlku se zelenými parapety (ten s červenými je už konkurence). Oproti anglickým ubytovnám to byl rozměrný luxus. Ovšem elektrický boiler v proudech vody nebo elektroměr na mince se u nás taky hned tak nevidí.

We stay in small hotel. It is that with green parapets. With red parapets is other hotel. We had a big room compared to Englad hostels. But electric boiler was INSIDE shower and I newer seen electrometer for coins before. Put a Pound into and voila - light is here!


The Douglas Horse Tramway

The Manx Electric tramway

Groundle Glen Railway

Snaefell Moutain Railway

Great Laxey Wheel

Orchid line

Manx Steam Railway

     

Ačkoliv jsem to dosud nezmínil, na Manu jsme kromě úžasné techniky viděli i lidi, domy, moře a tak. Tohle je kupříkladu Peel. Na poslední fotce si všimněte lodě, která při odlivu sedí na dně. To je tam běžné. Plachetnice dokonce mívají buď dva kýly, nebo dvě boční podpěry aby se při odlivu nepoložily.

The no-railroad things are on Islo of Man too. For example people, houses, sea and so on. This is Peel, small city. On last picture is ship on the ground. It is normal at low tide. Some sailboat has two keel or two arm braces for keep stability at low tide. Funny.


     

Castletown byl ve středověku sídelním městem a v jeho středu se tudíž nachází solidní hrad. Nemohli jsme vynechat ani typické hospody - puby, i když většina nevypadá zdaleka tak pěkně jako ta na fotce.

Castletown was major city of IoM in the middleage. There is good looking castle in the centre of town. We did'n omit typical pubs, but not all looked so pretty as this one at last picture.


     

Z Douglasu do Port Sodericku vedla kdysi po pobřežních útesech další elektrická dráha - Marine Drive, ukončená na obou stranách krátkou pozemní lanovkou, aby obecenstvo nemuselo chodit ani kousek pěšky. Dnes už zůstala jen brána Marine Drive Gate. V Douglasu stojí ještě za návštěvu Manx Museum, kde jsme konečně viděli pověstné čtyřrohé kozy.

Once upon time was an electric tramway from Douglas to Port Soderick named Marine Drive. It had a groud funicolar in both ends so nobody vave had to move by own legs. There still be situated Marine Drive Gate only. In Manx Museum in Douglas we saw four-horn goat at last.


     

Nedaleko Port Sodericku jsme vedle zahlédli 7mi palcové koleje. Zachovali jsme se velmi neanglicky a neohlášeni zatahali za zvonidlo u vchodu. Po kratším povídání nás majitel panství svěřil do péče "manažera železnice" a bylo. Železnička má název Grogga Valley, nějakou stovku metrů kolejí a dvě lokomotivy.

Near Port Soderick we saw 7 inch rails. We behaved very non-english and rang the bell without notification. After a short chat Lord called of "Railroad manager" and we can saw railroad named Grogga Valley. It have more then three hundered meter of rails and two locos.


     

Doba vyhrazená na Man uplynula a my se přesunuli do Blackpoolu. Město celkově připomíná smetište v době úpadku a tomu odpovídají i šílené tramwaje a skutečnost, že z vozovny nás bez řečí vyhodili. Jaký rozdíl proti Manu!

The time for our visit of Isle of Man was finished and we moved to Blackpool. This town looks like scrap-heap. Crazzy tramways corresponded with our feelings. And we throwed away from tramway depot. What different against Man!


Crich tramway village

Leighton Buzzard Railway

     

Jedeme si takhle Anglií a najednou parní traktor. Předjedeme ho a bác, parní lokomobila. Předjedeme ji a parní válec tankuje vodu z hydrantu. Předjedeme ho a parní válec v protisměru. Už abysme byli doma. Tam je k vidění jen parní žehlička.

Upon once time we traveled accross England. And steam tractor on the road. We overtaked it and oops - the steam traction engine. We overtaked it and the steam-roller. We overtaked it and next steam-roller in opposite direction. Steam everywhere on the road.




Bredgar & Wormshill Light Railway

Ještě všeobecné pripomínky k Anglii - napětí v síti 230V, na zásuvky je nutná redukce (mají tři obdélníkové kolíky). Libra má sto pencí, v srpnu/září 2008 stála 31 Kč. Libra na ostrově Man je téměř stejná, jen má přetisk Isle of Man a zpátky v Anglii je neberou ani v bankách. Tak pozor. Jinak všechno dobrý, angličani fajn, až na to jídlo. Anglická kuchyně vlastně neexistuje, angličani se většinou cpou nesolenýma hranolkama politýma octem! Brrr! Na to pozor - když chcete hranolky slaný a bez octu, musíte to extra říct :-). Případně vám udělají žemli s krásnou voňavou šunkou a na to kidnou tři lžíce jablečné marmelády. Jídlo u číňanů, indů a tak je relativně normální. Výjimkou je Londýn, kde na první pohled poznají chlápka z kontinentu a přizpůsobí tomu nabídku. A ještě jedna drobnost - v Anglii se nedá chodit kudy si zamanete, jak je zvykem u nás. Všechno je soukromé a to doslova a dooplocena. Je-li někde mezi ploty škvírka, je to taková událost, že je u ní zcela jistě šipka s nápisem "Footpath".

Something about Great Britain at the end. The power mains has 230 volts. The socket outlet is other then in Europe, has three square pins. Money - the pound has a hundered penny. Money in Isle of Man is practically identical, they has overprint "Bank of Isle of Man" but in England are unusable! You have to spend it on Isle. The food is another problem for European. English cousine practically don't exist. Englander eat non-salted chips with vinegar! Terrible! If you want salted chips without vinegar you have to say it ! The food at chinese, indian and so on stands is normal. In London is situation different, they good recognize eurepean man and make normal food. And at last - there isn't possible to walk anywhere in England. Everywhere are hedges, stone walls and so on. If a slot is somewhere it is big event and "Footopath" indicator is there.

Nakonec zbývá už jen poděkovat těm několika bláznům, kteří to všechno spískali, zorganicovali, oddřeli, odvařili, odnosili, odnadávali a bůhví co ještě. Pánové díky, tento výlet budu ještě dlouho příjemně trávit.

I have to say thank you to all crazzy man which organized this expedition. They organized, carryed, cooked, worked like a nigger and reviled all. Than you boys, it was very nice trip.



Poslední záběr ve vlaku pod kanálem.
The last photo in the train under Channel.